CASE

Vad tycker våra kunder?

Under åren har vi haft glädjen att kunna hjälpa många medelstora till stora företag att utvecklas positivt, med ökad lönsamhet som följd. Här berättar några om vad samarbetet med CPS betytt för dem.

Industriföretag B2B

Omsättning: 10 Mdr

Fakta framför magkänsla

Det blev en överraskning för en division inom bolaget när de efter den första lönsamhetsanalysen såg att endast 3 av 100 kunder var lönsamma.

Fortsatta löpande lönsamhetsanalyser bidrog till att steg för steg bryta en negativ spiral med förluster och beslut baserade på magkänsla.

På 1,5 år förbättrades resultatet med drygt 70 MSEK och divisionen gick från stora förlustresultat till god och varaktig vinst.

Förbättringen uppnåddes efter en omfattande slakt på heliga kor, till exempel att en bra bruttovinst skulle vara detsamma som bra lönsamhet.

Sedan dess har divisionen haft en stabil och god lönsamhet!

Logistikföretag

Omsättning: 1,5 Mdr

Hemligt framgångsvapen avslöjat

Lönsamhetsanalyser med CPS lade grunden till en offensiv handlingsplan. Fem områden identifierades som ledde in verksamheten på rätt spår och gav en betydligt förbättrad lönsamhet och snabb expansion.

Framgångsvapnet var att ledningen kunde sätta upp klara, faktabaserade mål och ge verksamheten raka tydliga budskap.

Produktföretag konsumentprodukter

Omsättning: 1,0 Mdr

Fenomenalt beslutsunderlag

”Vi behöver sällan tveka när vi ska vidta åtgärder, sa ledningen redan efter de första löpande lönsamhetsanalyserna med CPS. Sedan 2002 har lönsamhetsanalyserna varit ett fenomenalt beslutsunderlag.

Lönsamhetskartorna har även varit av stort värde för styrelsens arbete.”

Företag inom sportbranschen

Omsättning: 400 MSEK

Nu jobbar alla mot samma mål

”Jag är otroligt glad över att vi startade upp med lönsamhetsanalyser och CPS! Jag ville ha något som alla ledare i företaget kunde hålla sig till”, säger VD.

Vi jobbar nu alla mot samma mål. Vi har omstrukturerat delar av bolaget och vidtagit många åtgärder som bidragit till en påtagligt ökad vinst. Styrelsen och ägarna är nöjda, till och med imponerade”, hälsar VD.

Plastföretag med kvalificerade B2B-produkter

Omsättning: 200 MSEK

Underlag för en mängd åtgärder

”Det var en brutal sanning på många sätt, men äntligen fick vi svart på vitt. Redan under första året lyckades vi förbättra intäkterna och sänka kostnaderna med 5-7 miljoner kronor!

Efter den första lönsamhetsanalysen kom svaren, och det var en aha-upplevelse! Nu kunde vi enkelt utläsa vilka artiklar som var lönsamma eller olönsamma och varför. Plötsligt hade vi underlag för att vidta en mängd åtgärder, både internt och externt!

Man kan nästan prata om tiden före och efter. Arbetet med lönsamhetsanalyserna är bland det roligaste jag gjort i min yrkesväg. Visst har det varit en del slit, men ser man till resultatet är det värt allt. Effekterna har sammantaget gett förbättringar på många miljoner. En bonuseffekt är att personalen blivit ännu mer medveten och engagerad”, berättar VD.

Contact us!